انواع هوش مصنوعی (هوش مصنوعی قوی و ضعیف)

self-driving-cars

هوش مصنوعی را می‌توان به دو دسته ضعیف و قوی طبقه‌بندی کرد:

  • هوش مصنوعی ضعیف: این نوع که به‌عنوان هوش مصنوعی محدود نیز شناخته می‌شود، یک سیستم هوش مصنوعی است که فقط برای انجام یک کار خاص طراحی شده است. دستیاران شخصی مجازی مانند سیری اپل از هوش مصنوعی ضعیف استفاده می‌کنند.
  • هوش مصنوعی قوی: این دسته که همچنین به‌عنوان هوش مصنوعی عمومی (AGI) شناخته می‌شود، برنامه‌ریزی را شامل می‌شود؛ یعنی توانایی حل مشکلات، یادگیری و خود برنامه‌ریزی را دارد که باعث می‌شود هنگامی که با یک موقعیت ناآشنا روبه‌رو شد، از منطق فازی برای یافتن راه‌حل به طور مستقل استفاده کند. هرچند این دسته از هوش مصنوعی بیشتر در حد تئوری است؛ اما محققان در حال بررسی و توسعهٔ آن هستند.

نمونه‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در انواع مختلفی از فناوری به‌کاررفته است. در ادامه چند نمونه از آن آورده شده است:

  • اتوماسیون: وقتی ابزارهای اتوماسیون با فناوری‌های هوش مصنوعی همراه شوند، می‌توانند دامنهٔ بیشتری از وظایف را به‌صورت خودکار انجام دهند، کارهایی که به طور سنتی توسط انسان انجام می‌شود.
  • یادگیری ماشین: علم به‌کاربردن کامپیوتر بدون برنامه‌نویسی است. یادگیری عمیقی که منجر به خودکارسازی تجزیه، تحلیل و پیش‌بینی می‌شود.
  • بینایی ماشین: این فناوری به ماشین توانایی دیدن می‌دهد. بینایی ماشین با استفاده از دوربین اطلاعات بصری را ضبط و تجزیه‌وتحلیل می‌کند. بینایی ماشینی مانند بینایی انسان محدود به بیولوژی نیست و مثلاً می‌تواند برای دیدن از پشت دیوار برنامه‌ریزی شود. این بینایی به‌صورت وسیعی در پزشکی استفاده می‌شود.
  • پردازش طبیعی زبان (NLP): پردازش زبان انسان توسط یک برنامه کامپیوتری است. یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نمونه‌های NLP، تشخیص هرزنامه است که به موضوع و متن ایمیل نگاه می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آیا هرز است یا خیر. رویکردهای فعلی NLP مبتنی بر یادگیری ماشینی است. وظایف NLP شامل ترجمه متن، تجزیه‌وتحلیل و تشخیص نوع گفتار است.
  • رباتیک: این رشته مهندسی بر طراحی و ساخت ربات‌ها تمرکز دارد. ربات‌ها اغلب برای انجام کارهایی استفاده می‌شوند که انجام آنها یا انجام مداومشان برای انسان دشوار است. به‌عنوان‌مثال، در خطوط مونتاژ تولید خودرو یا در ناسا برای جابه‌جایی اجسام بزرگ در فضا استفاده می‌شوند.
  • ماشین‌های خودران (بدون سرنشین): وسایل نقلیه خودران از ترکیبی از بینایی ماشین، تشخیص تصویر و یادگیری عمیق برای ایجاد مهارت خودکار در هدایت وسیله نقلیه در یک مسیر معین و اجتناب از برخورد آن با موانع غیرمنتظره مانند عابران پیاده استفاده می‌کنند.

پاسخ‌ها

فهرست مطالب

مطالب مرتبط
برای ارتباط با ما و ارسال درخواست ابتدا با استفاده از دکمه زیر در سایت ثبت نام کنید

ورود