هوش مصنوعی (AI) چیست؟

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی شبیه‌سازی هوش انسانی توسط ماشین‌ها به‌ویژه سیستم‌های کامپیوتری است. چیزی که شما در قالب ربات‌های انسان‌نما در فیلم‌ها مشاهده کرده‌اید. هوش مصنوعی حتی ممکن است در هر کار، مانند بازی شطرنج یا حل معادلات، از انسان‌ها بهتر عمل کند. برای مثال دستگاه‌های دارای قابلیت تشخیص چهره، ماشین‌های بدون سرنشین هر دو دارای هوش مصنوعی هستند.

هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند؟

هوش مصنوعی به سخت‌افزار و نرم‌افزار تخصصی برای نوشتن و آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین نیاز دارد. هیچ زبان برنامه‌نویسی مترادف باهوش مصنوعی نیست، اما تعداد کمی از جمله پایتون، R و جاوا برای انجام  آن رایج هستند.

سیستم‌های هوش مصنوعی نیاز به مقادیر زیادی از داده‌های آموزشی دارد. این سیستم‌ها با آنالیز این داده‌ها ایجاد الگوهایی می‌کنند که توسط آنها موقعیت‌های مختلف را پیش‌بینی و حل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک ربات چت از نمونه‌هایی از چت‌های متنی تغذیه می‌شود، و یاد می‌گیرد که تبادلات واقعی با افراد ایجاد کند.

بنابراین، برنامه‌نویس هوش مصنوعی باید ابتدا بر به‌دست‌آوردن داده‌ها تمرکز کند سپس الگوریتمی برای چگونگی تبدیل داده‌ها به اطلاعات ایجاد کند. برنامه‌نویسی هوش مصنوعی بر سه مهارت شناختی تمرکز دارد: یادگیری، استدلال و اصلاح خود.

  • فرآیندهای یادگیری: این جنبه از برنامه نویسی هوش مصنوعی بر به دست آوردن داده ها و ایجاد قوانینی برای چگونگی تبدیل داده ها به اطلاعات عملی متمرکز است. قوانین، که الگوریتم نامیده می شوند، دستورالعمل های گام به گامی را برای دستگاه های محاسباتی در جهت چگونگی انجام یک کار خاص محیا می کنند.
  • فرایندهای استدلال: این جنبه از برنامه‌نویسی هوش مصنوعی بر انتخاب الگوریتم مناسب برای رسیدن به نتیجه دلخواه متمرکز است.
  • فرایندهای خود اصلاحی: این جنبه از برنامه‌نویسی هوش مصنوعی برای تنظیم مداوم الگوریتم‌ها و اطمینان از ارائه دقیق‌ترین نتایج ممکن طراحی شده است.
هوش مصنوعی

پاسخ‌ها

فهرست مطالب

مطالب مرتبط
برای ارتباط با ما و ارسال درخواست ابتدا با استفاده از دکمه زیر در سایت ثبت نام کنید

ورود